بایرن مونیخ با درخشش بازیكن هلندی اش قهرمان اروپا شد
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

قرمز پوشان بایرن شنبه شب به وقت محلی با پیروزی ۲ بر یك بر بروسیا دورتموند،دیگر تیم آلمانی حاضر در مسابقه فینال لیگ قهرمانان اروپا به پنجمین قهرمانی در این سری از رقابت ها دست یافتند

 

.

 


'آنگلا مركل' صدر اعظم فوتبال دوست آلمان و كاترین اشتون،هماهنگ كننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی تماشاگران ویژه این فینال تمام آلمانی در ورزشگاه ومبلی لندن بودند.
نیمه اول این دیدار برغم خلق موقعیت های خطرناك از سوی دو تیم با تساوی بدون گل به پایان رسید و هر سه گل فینال جذاب لیگ قهرمانان در نیمه دوم به ثمر رسید.
ابتدا ماندزوكیچ در دقیقه ۶۰ بازی،با پاس زیبای روبن هلندی قرمز پوشان را پیش انداخت اما ۸ دقیقه بعد زرد پوشان دورتموند از روی نقطه پنالتی بازی را به تساوی كشاندند.
بازی تا دقایق پایانی نیمه دوم با نتیجه مساوی ادامه داشت و درحالی كه مربیان و بازیكنان دو تیم به فكر وقت های اضافه بودند،آرین روبن در دقیقه ۸۹ با یك فرار زیبا و ضربه ای استادانه گل دوم بایرن را وارد دروازه دورتموند كرد تا دومین قهرمانی فصل را برای بایرن مونیخ به ارمغان آورد.
قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا پایان كار بایرن مونیخ نیست و اشتهای سیری ناپذیر یاران یوپ هاینكس برای بالای سر بردن جام قهرمانی همچنان ادامه دارد، قرمزپوشان هفته آینده فینال جام حذفی آلمان را در مقابل اشتوتگارت برگزار خواهند كرد.

 

بسیاری از بازیکنانی که در دو تیم بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند بازی می‌کنند عضو تیم ملی آلمان هستند

اولین فینال تمام آلمانی لیگ قهرمانان اروپا مهر تاییدی بر برنامه پرورش استعدادهای بومی جوان در بوندس لیگا است.

امشب و در ورزشگاه ومبلی، تقریبا کل تیم ملی آلمان در قالب بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند مقابل هم قرار خواهند گرفت، بازیکنانی که بیشتر آنها محصول آکادمی‌های این دو باشگاه هستند.

داشتن بازیکنان ستاره‌ای که در خود باشگاه پرورش پیدا کرده باشند، آرزوی هر باشگاهی در دنیا است. برای درک اینکه چگونه باشگاه‌های آلمانی توانستند به اینجا برسند باید به سال ۲۰۰۰ بازگشت.

آلمان در جام ملت‌های اروپا در سال ۲۰۰۰، با دو شکست و یک تساوی در دور مقدماتی این رقابت‌ها، با تنها یک امتیاز حذف شد.

تیم پیر آلمان در آن رقابت‌ها نواقص بسیاری داشت و در آن زمان روزنامه‌های هلندی با سر وصدا و خوشحالی آنها را این گونه توصیف کردند:"فوتبال در حال مرگ یک کشور".

تیم‌های زیر ۲۱ و ۱۹ سال آلمان هم در آن زمان وضعیت مناسبی نداشتند، چرا که بازیکن با استعداد در این تیم‌ها کم بود و از طرفی نکته مهم دیگر این بود که این بازیکنان تجربه بازی جدی برای باشگاه خود را هم نداشتند.

در آن زمان آینده فوتبال آلمان در هاله‌ای از غبار قرار داشت و همین باعث شد که فدارسیون فوتبال آلمان همراه با باشگا‌ه‌ها و هواداران به دنبال بازیافتن روح واقعی فوتبال آلمان باشند.

پس از این رخدادها، تغییرات گسترده‌ای در فوتبال آلمان انجام شد؛ یکی از پایه‌ای ترین این تحولات، تکیه بر سرمایه گذاری در فوتبال پایه بود.

اجرایی شدن اقدامات تازه، خیلی زود نتیجه داد و میزان بازیکنان زیر ۲۳ سال که به طور معمول در تیم‌های بوندس لیگا بازی می‌کردند، از ۶ درصد در سال ۲۰۰۰ به ۱۵ درصد در سال ۲۰۱۰ رسید.

بازیکنان جوان تیم ملی آلمان، در جام جهانی آلمان در سال ۲۰۰۶ سوم شدند و در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی دوباره این مقام را تکرار کردند و به عقیده بسیاری یکی از شانس‌های اصلی قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل اند.

در هر دو جام‌ جهانی ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰، بهترین بازیکن جوان جام، آلمانی بود؛ لوکاس پودولسکی در ۲۰۰۶ و توماس مولر در ۲۰۱۰.

تیم های زیر ۱۷، ۱۹ و ۲۱ سال آلمان اروپا را به تسخیر خود درآوردند و با کسب عنوان های مختلف قهرمانی نگاه ها را متوجه خود کرده‌اند. نسل جدید بازیکنان آلمانی، برخلاف نسل پیشین که قدرت بدنی و آمادگی جسمانی داشتند، دارای تکنیک و مهارت‌های فردی هستند.

یک روز در آکادمی جوانان باشگاه اینتراخت

آکادمی جوانان باشگاه اینتراخت فرانکفورت

برای درک بهتر این موضوع که آنها چطور به این جایگاه رسیدند، من یک بعدازظهر را در آکادمی جوانان باشگاه اینتراخت فرانکفورت سپری کردم.

این باشگاه پس از آنکه به لیگ دسته دو سقوط کرد، سال گذشته دوباره با صعود به بوندس لیگا و در انتهای فصل موفق به کسب سهمیه لیگ اروپا در فصل بعدی شد.

توجه ویژه به استعدادهای بومی یکی از اصلی ترین دلایل بازگشت موفق آمیز این تیم به بوندس لیگا بود.

یکی از آخرین کشف‌های این باشگاه مارک استندرا است که در ۱۷ سالگی از آکادمی باشگاه به تیم اصلی راه پیدا کرد.

مارکو مارین بازیکن آلمانی و ملی پوش چلسی، در آکادمی فرانکفورت رشد پیدا کرده و نمونه کامل بازیکنی است که آکادمی این باشگاه سعی دارد در آینده تربیت کند.

آرمین کراز که ۱۰ سال است مدیر آکادمی باشگاه اینتراخت فرانکفورت است، مارین را "بازیکن تکنیکی و ریز جثه‌ای می‌داند که نمونه کاملی از تغییرات است که در فوتبال آلمان انجام شده است."

این آکادمی در سال ۲۰۱۰ با هزینه ۱۵ میلیون یورو و داشتن پیشرفته ترین امکانات و بهترین مربیان آماده بهره برداری شد.

کراز با مقایسه تمرینات دوران حرفه فوتبال خود با امروز گفته است:" تمرینات فوتبال به طور فوق العاده‌ای تغییر کرده است. زمانی که من در دهه ۸۰ برای فرانکفورت بازی می‌کردم، تمرینات بیشتر روی دویدن و افزایش قدرت بدنی متمرکز بود. امروزه بیشتر تاکید تمرینات روی مهارت‌های فردی، کار با توپ و تکنیک است."

او درباره برنامه باشگاه برای استعدادیابی می‌گوید:" افراد مسئول استعدادیابی باشگاه، بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های بدنی، به دنبال کودکان ۹ تا ۱۰ ساله‌ای هستند که استعداد ذاتی فوتبال دارند. وقتی آنها وارد آکادمی می‌شوند آماده سازی برای بالا بردن قدرت بدنی معمولا تا قبل از ۱۶ سالگی آغاز نمی‌شود."

باشگاه‌های بوندس لیگا در حال حاضر سالانه ۱۰۰ میلیون یورو در آکادمی‌های فوتبال خود سرمایه گذاری می‌کنند و این آکادمی‌ها به طور مرتب توسط فدراسیون فوتبال آلمان کنترل می‌شوند.

هر سه سال یک بار، بازرسان فدراسیون فوتبال آلمان با مراجعه با آکادمی تیم‌های بوندس لیگا وضعیت آنها را بررسی می‌کنند.

این بازرسان ۸۰۰ سوال از مسئولان آکادمی و باشگاه می‌پرسند، سوال‌هایی که همه چیز را شامل می‌شود، از وضعیت تمرین گرفته تا اینکه چگونه آنها در مدرسه حمایت می‌شوند.

مارک استندرا یکی از ستاره‌های جوان بومی باشگاه اینتراخت فرانکفورت

باشگاه‌ها باید اول ثابت کنند که می توانند آکادمی‌های خود را اداره کنند تا مجوز آنها از فدارسیون فوتبال ایران و سازمان لیگ فوتبال تمدید شود.

وضعیت اقتصادی و نقدینگی باشگاه‌های آلمانی باید طوری باشد که بتوانند هزینه‌های جاری باشگاه را تامین کنند.

هربرت بورهگن که یک دهه ریاست باشگاه اینتراخت فرانکفورت را بر عهده داشته، و پیش از آن رئیس هئیت مدیره سازمان لیگ فوتبال آلمان بوده می‌گوید:" پیش از آغاز هر فصل هر باشگاه باید گزارشی را از درآمدی که در سال آینده به دست خواهد آورد تهیه کند- از اسپانسرها تا حق پخش تلویزیونی و حتی پروژه‌های کوچکی که در آن هزینه می‌کنند."

این زمان مناسبی برای اصلاح اشتباهات است اما اگر باشگاهی نتواند استانداردهای لازم را به دست آورد، مجوزش تمدید نخواهد شد.

یکی دیگر از عواملی که باعث نظارت مستمر بر باشگاه‌های آلمان شد، قانون " ۱+۵۰" بود. بر اساس این ۱+۵۰ سهام باشگاه‌ها باید در اختیار اعضا و هواداران آن باشد.

بورهگن می گوید:"فروش باشگاه به سرمایه گذار برخلاف روح تیم است و مدیریت و هواداران در برابر آن می‌ایستند. ما حاضریم در شرایط سخت حتی سقوط به دسته پایین تر قرار بگیریم ولی تیم را نفروشیم."

هر ۳۶ باشگاه حاضر در "بوندس لیگا" و "بوندس لیگا دو" با قوانین موجود که در مسایل مالی سختگیرانه است موافق هستند و آن‌ها را برای باشگاه مفید می‌دانند.

پول بیشتر؟

اما آیا هواداران دوست ندارند که پول بیشتری وارد باشگاه شود؟

یکی از هواداران باشگاه اینتراخت فرانکفورت که ۱۰ سال است بلیط سالیانه این تیم را دارد، درباره هزینه بلیط می‌گوید:" من به‌ دلیل اینکه عضو باشگاه هستم برای یک سال ۱۰۴ یورو پرداخت می‌کنم که شامل اجازه رفتن به ۱۷ بازی خانگی تیم می‌شود."

این بلیط شامل دیدن مجانی بازی‌های تیم‌های خارج از بوندس لیگا و استفاده رایگان از حمل و نقل عمومی برای رفتن و بازگشت به ورزشگاه است.

قیمت استاندارد ۱۲۰ یورویی بلیط سالیانه باشگاه‌‌های آلمان در مقایسه با بسیاری از باشگاه‌های اروپا معقول و مناسب به نظر می‌رسد.

در فصل ۲۰۱۳-۲۰۱۲ بوندس لیگا با متوسط ۴۲ هزارنفر برای هر بازی، به عنوان پر تماشاگرترین لیگ جهان انتخاب شد.

تماشاگران آلمانی زمانی که می خواهند به قیمت بلیط اعتراض کنند و می خواهند که صدایشان شنیده شود بسیار هماهنگ و یک صدا هستند. در این فصل بوندس لیگا که به تازگی به پایان رسید بسیاری از آنها از حقوق خود دفاع کرده‌اند.

بسیاری از باشگاه‌های آلمان مثل اینتراخت فرانکفورت از سال ۲۰۰۰ به بعد تغییر کرده‌اند. این باشگاه‌ها با تمرکز روی جوانان و قابلیت‌های تکنیکی آنها چهره جدیدی از فوتبال آلمان به نمایش گذاشته‌اند اما نباید فراموش کرد که در همه این تغییرات، هواداران قلب تپنده این تغییرات بودند و همچنین باعث ثبات مالی باشگاه شدند.

بهترین نمایندگان این فوتبال که بیشتر محصول آکادمی‌های دو باشگاه‌ بایرن مونیخ و بوروسیا دورتموند هستند روز شنبه در فینال لیگ قهرمانان اروپا روبروی هم قرار خواهند گرفت.


May 25th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها